امروز: یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الأحد 27 شوال 1445 | 2024-05-05
کد خبر: 2555 |
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۳ | ارسال توسط :
1160 بازدید
۱
5
ارسال به دوستان
پ

در مصاحبه مهندس پرس با مهندس جابر نصیری  عضو هیأت مدیره و دبیر هیأت رئیسه گروه تخصصی شهرسازی نظام مهندسی ساختمان استان تهران و مدرس دوره­های ارتقاء پایه مهندسی و حقوق مهندسی این سازمان ، با بیش از یک دهه فعالیت شایسته در این حوزه در خصوص دغدغه جامعه مهندسی گفت:جامعه مهندسی در ایران همواره […]

در مصاحبه مهندس پرس با مهندس جابر نصیری  عضو هیأت مدیره و دبیر هیأت رئیسه گروه تخصصی شهرسازی نظام مهندسی ساختمان استان تهران و مدرس دوره­های ارتقاء پایه مهندسی و حقوق مهندسی این سازمان ، با بیش از یک دهه فعالیت شایسته در این حوزه در خصوص دغدغه جامعه مهندسی گفت:جامعه مهندسی در ایران همواره خلا  وجود فرهنگ مهندس را در بطن جامعه احساس کرده و می کند . این فرهنگ در میان به گونه ای جاری است که مسئولیت مهندس را صرفا تنها در  یک تا دو سال فرآیند ساخت پذیرفته اند و این دیدگاه از سوی مسئولین، سیاستگذاران و مردم به جامعه مهندسین نیز تزریق شده است.

این نگاه در ساختار فرهنگ مهندس بزرگترین مانع در ترویج کیفیت خدمات فنی و مهندسی است اما با وجود فرهنگ سازی در خصوص هویت، مسئولیت و توانمندی مهندس بسیاری از مشکلات و چالش های پیش روی مهندسان مرتفع خواهد شد.

وی در ادامه گفتگوی خود با مهندس پرس گفت، با تکیه بر این فرهنگ سازی آرامش و اعتماد در آحاد جامعه شکل می­گیرد. فقط و فقط این تحول با تغییر در دیدگاه و نحوه عملکرد مجلس،دولت، شهرداری،راه و شهرسازی و مردم امکان پذیر است.

مهندس جباری یکی از آسیب های جدی به روند ارتقای کیفیت ساخت تامین حدود ۷۵ درصد بودجه شهرداری از کمیسیون ماده ۱۰۰ و عوارض بر جریمه ساخت است و شهرداری نیز مرجع صدور پروانه می­باشد. بنابراین تنها راه گریز از این چالش تنها تامین بودجه شهرداری از منبع دیگر است. تا وابستگی به تامین بودجه خود سرمنشا تخلف نشود.

یک مطالعه ساده نشان می دهد که در این سال ها هرگز به طور جدی با ترک فعل از آیین نامه کنترل ساختمان از سوی سازمان نظارتی با مهندس برخورد نشده است. این در حالی است که در تبصره ۷ ماده ۱۰۰ صراحتا آمده است که در صورت بروز هر گونه تخلف دو نفر در مضان اتهام هستند یکی مهندس ناظر که در صورت تخلف می بایست به شورای انتظامی معرفی شود و در صورتی که تخلف از سوی کارمند شهرداری باشد می بایت به تخلفات اداری معرفی گردد، اما چند مورد از این دست برخورد سراغ داریم؟

وی در خصوص صدور شناسنامه فنی و ملکی گفت، محقق شدن شناسنامه فنی و ملکی نیازمند زیرساخت هایی است که این زیرساخت ها در ایران وجود ندارد. با وجود سایه دولت در اجرای آن هرگز به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید. شناسنامه فنی و ملکی برگرفته از فرآیندی است که از کشورهای در حال توسعه است که بیمه صنعتی در آن وجود دارد .بیمه با بکارگرفتن نیروی انسانی نخبه و مرجع صدور پروانه به شکل کاملا حرفه ای کار نظارت بر ساخت را به عهده می گیرد و با تضمین کیفیت و عدم بروز خسارت منتفع می گردد.

در آخر  مهندس جابر نصیری  به عنوان مهندس ایثارگر از همکاری خودش با یک مهندس عراقی که در حال حاضر یکی از مدیران ارشد دولت عراق است،  در نقشه برداری برای طراحی سایت موشکی در قرارگاه رمضان یاد نمود و تجدید خاطره کرد.

شایان ذکر است  در ششمین سالگرد بزرگداشت هفته مهندس به مناسبت  گرامیداشت روز مهندس امروز سه شنبه ۵ اسفند طی مراسمی در سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران از مهندس جابر نصیری به عنوان مهندس ایثارگر توسط گروه پردیس مهندس تقدیر و قدردانی شد.

Views: 279

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطخبرگزاری مهندس در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 1
    1. نویسنده :بهنام غفاری

      مهندسین با اینکه اصلی ترین اعضای دتیای مدرن میباشند,دربدترین حالت ودرجایگاه ناعادلانه زندگی میکنند.درعمل عنوان مهندس رایدک میکشندولی درجایگاه اقتصادی خیلی پایین تری زندگی میکنندودلیل آنهم بیشترخودفردبفرد اعضاء هستند.(ازلحاظ آینده گری افرادی باآینده مبهم بدون بیمه آینده,تنها قشربی سرپرست ویتیم جامعه راتشکیل میدهند,حالاهرکدام ازمامهندسان که بالای ۹۰درصددلیل اصلی این جریانات رامیدانیم و….).به نظرحقیرافرادی ازجامعه که ازتیزهوش ترین افرادهستندولی درپست ترین طبقات جامعه وبدون بیمه ازکارافتادگی,بدون تعاونی های مسکن ,پس اندازو…..برای خودشان وآینده خودشان که ازهم اکنون دورنمای آن قابل توصبف است,مجلس ختم وعزاداری برای خود بگیرندوخودرامرده تجسم کنند,به مراتب بهتراست….