امروز: یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الأحد 27 شوال 1445 | 2024-05-05
کد خبر: 3835 |
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲ | ارسال توسط :
482 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

به گزارش خبرگزاری مهندس از جمله این حاشیه های تبعیض در اجرای قانون بخشنامه تعارض  در صلاحیت برخی کاندیداها در مقایسه با سایر استان ها و نادیده گرفتن بخشنامه ابلاغیه قانون تعارض منافع توسط رستم قاسمی،وزیر راه و شهرسازی بود که سبب شد مهندسان در جامعه مهندسی کمپین مدافعان اجرای قانون تعارض منافع برای اعتراض به تبعیض در اجرای قانون تعارض منافع شکل گیرد.

حاشیه های صلاحیت کاندیداهای انتخابات نظام مهندسی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مهندس داغ ترین حاشیه نهمین دوره انتخابات هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان اجرای ابلاغیه بخشنامع تعارض منافع از سوی رستم قاسمی،وزیر راه و شهرسازی بود

بنابر  این گزارش انتخابات همواره با حاشیه‌های زیادی همراه بوده است. فرقی نمی‌کند انتخابات ریاست‌جمهوری باشد، مجلس یا شورای شهر. حتی انتخابات اتاق بازرگانی و سازمان‌های نظام مهندسی نیز با حاشیه‌های زیادی همراه بوده است؛ حاشیه‌هایی که حتی بوی ابطال رای انتخابات نظام مهندسی را می‌دهد. حال  قرار است نهمین  دوره انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران ۲۹ مهرماه سال جاری به صورت الکترونیکی  برگزار ‌شود. این انتخابات نیز همچون سایر انتخابات درگیر حاشیه‌هایی شده که سبب شده است پروانه اشتغال مهندسان کاندید در نهمین دوره انتخابات هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان که پرهیز از بخشنامه قانون تعارض منافع کرده اند، توسط دستور وزیر راه و شهرسازی به حالت تعلیق درآمده است.

 

در حاشیه نهمین دوره انتخابات هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان کشور در استان اصفهان بالغ بر ۱۵ نفز  و در استان مازندران ۹ نفر  و در کردستان ۴ نفر و در خراسان جنوبی ۲ نفر و در خراسان رضوی ۱ نفر از اعضای هیئت مدیره فعلی سازمان نظام مهندسی ساختمان به دلیل پرهیز از اجرای بخشنامه تعارض منافع ، از حضور در نهمین دوره انتخابات هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان منع شده اند و پروانه اشتغال آنها به تعلیق درآمده است

 

حاشیه های تایید صلاحیت کاندیداهای رد صلاحیت شده در نهمین دوره انتخابات هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان تهران

در حال حاضر همچنان با اینکه فهرست نهایی اسامی کاندیداهای تایید طلاحیت شده از سوی هیات اجرایی نظارت بر نهمین دوره انتخابات هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان تهران از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان تهران اعلام شده است و در روزنامه ایران هم به صورت رسمی فراخوان آن چاپ شده است. شاهد آن بودیم ۱۵ نفر از اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان هران که قبلا توسط هیات نظارت اجرایی نهمین دوره انتخابات هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان تهران رد صلاحیت شده بودند به جز ۲ نفر از آنها، مابقی تایید صلاحیت شده اند از همین رو تایید صلاحیت کاندیداهای رد صلاحیت شده در نهمین دوره انتخابات هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان تهران دچار حاشیه های فراوانی شده است .

از جمله این حاشیه های تبعیض در اجرای قانون بخشنامه تعارض  در صلاحیت برخی کاندیداها در مقایسه با سایر استان ها و نادیده گرفتن بخشنامه ابلاغیه قانون تعارض منافع توسط رستم قاسمی،وزیر راه و شهرسازی بود که سبب شد مهندسان در جامعه مهندسی کمپین مدافعان اجرای قانون تعارض منافع برای اعتراض به تبعیض در اجرای قانون تعارض منافع شکل گیرد.

 

حاشیه های انتخابات نظام مهندسی از چه زمانی شروع شد؟

به گزارش خبرگزاری مهندس ماجرای حاشیه های انتخابات در نظام مهندسی ساختمان  از زمانی آغاز شد که عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی با ابلاغ بخشنامه‌ای عزم خود را جزم کرده تا از ورود دولتی‌ها، کارکنان شهرداری و شورای اسلامی شهر و روستا در این انتخابات جلوگیری کند؛ تصمیمی که برای برخی خوشایند نبود و موجب شد تا پای وزیر کشور به این غائله نیز باز شود. رایزنی‌ها با نمایندگان مجلس، مصاحبه‌های انتقادی و غیرقانونی خواندن این بخشنامه جدید وزیر راه و شهرسازی از دیگر واکنش‌ها به وزیر راه بود.

ناگفته پیداست که تا پیش از این، انتخابات چنین مجموعه‌هایی در سکوت و سکون برگزار می‌شد و هیچ‌گاه توجه رسانه‌ای تا این حد به این انتخابات معطوف نبود اما با مشخص شدن اهمیت چنین سازمان‌هایی، انتخابات، حاشیه‌های آنها و حتی کاندیداهای آن نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند. البته بحث چند شغله نبودن مدیران دولتی و حضور مدیران در سازمان‌های دولتی دیگر، بارها مورد تاکید و انتقاد قرار گرفته است اما بازهم این روال در انتخابات مختلف انجام می‌شود حتی با در اختیار داشتن موارد قانونی حضور برخی مدیران دولتی در انتخابات اینچنینی مورد تایید مقامات مربوطه دولتی قرار می‌گیرد

اصلی ترین موضع بخشنامه تعارض منافع این است که همزمان در دو طرف میز ننشینیم؛

منظور از قانون تعارض منافع این هست  که نمی‌توانیم هم ناظر باشیم و هم پیمانکار؛ چرا که در این صورت حتی اگر مو را از ماست بکشیم، اخلاق حرفه‌ای را رعایت نکرده‌ایم و زمینه فساد از این جا آغاز می‌شود که متاسفانه در ایران این مساله رایج است. وقتی شما در یک زمان در دو موضع قرار بگیرید، مجبور به ریا و رفتار متضاد هستید، اگر قرار باشد کارفرما و پیمانکار یکی باشد، آغاز یک لغزش است. ممکن است کسی آدم پاکی باشد ولی در هر لحظه در خطر لغزش قرار می‌گیرد.»وی حتی به اشکالات سیستم نظام مهندسی اشاره کرده و معتقد است: «در حال حاضر ناظر را سازمان نظام مهندسی تعیین می‌کند، پولش را مالک می‌دهد و به شهرداری گزارش می‌دهد. در واقع من پول ناظری را می‌دهم که یک شخص دیگر آن را تعیین می‌کند و به یک نفر دیگر گزارش می‌دهد. تضاد منافع در این فرآیند داد می‌زند بعد ما انتظار داریم یک معامله سالم انجام شود.

گردش مالی  سازمان نظام مهندسی ساختمان رقمی نزدیک به بودجه عمرانی کشورمان است

هرچند سازمان نظام مهندسی با سه دهه فعالیت از قدرتمندترین نهادهای غیردولتی برای جامعه مهندسان محسوب می‌شود، اما در چند سال اخیر با ایجاد فساد مالی و رانت‌هایی این نهاد جایگاه بازدارندگی خود را از دست داده است به‌طوری که در رای‌گیری برای تغییر و اصلاح قانون نظام مهندسی در مجلس نمایندگان خواستار انحلال سازمان نظام مهندسی شدند. گفته می‌شود گردش مالی این سازمان رقمی نزدیک به بودجه عمرانی کشورمان است و به دلیل فسادهای مالی کلان در سازمان نظام مهندسی اخیرا سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان به دستور عباس آخوندی منحل شد. عده‌ای از فعالان بازار مسکن و صنعت ساختمان مدعی‌اند ریشه امضا فروشی در بازار در سازمان نظام مهندسی است و تخلفات ساختمانی عدیده‌ای در سیستم معیوب سازمان نظام مهندسی کشف شده است به‌طوری که باند جاعلان مهر و امضای مجوزهای گاز در این سازمان دستگیر شدند.

 

عاقبت صلاحیت نامزدهای نهمین دوره انتخابات هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان تهران که عضور هیات مدیره فعلی نظام مهندسی ساختمان تهران هستند.

به گزارش خبرگزاری مهندس هفته آتی پس از بررسی دوباره وزارت راه وشهرسازی ۱۵ نفر از اعضای فعلی سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران که نامزد نهمین دوره انتخابات هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان تهران هستند و در فهرست لیست نهایی که از نامزدهای تایید صلاحیت شده منتشر شده بود. بنابر اخبار غیر رسمی رد صلاحیت خواهند شد و از حضور در انتخابات جا می مانند.

Views: 68

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطخبرگزاری مهندس در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید