امروز: یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الأحد 27 شوال 1445 | 2024-05-05
کد خبر: 2621 |
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۴:۵۸ | ارسال توسط :
967 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

دکتر الهه رادمهر  بانوی منتخب در ششمین بزرگداشت هفته مهندس در مصاحبه با خبرنگار مهندس پرس گفت،  بانوان در جامعه ی ما نقش­های متعددی را بر عهده دارند. کسانی که علاوه برر­سالت خود در محیط خانواده به عنوان همسر و مادر و دختر، نقش اجتماعی خود را نیز در جامعه به بهترین شکل ایفا می­نمایند. […]

دکتر الهه رادمهر  بانوی منتخب در ششمین بزرگداشت هفته مهندس در مصاحبه با خبرنگار مهندس پرس گفت،  بانوان در جامعه ی ما نقش­های متعددی را بر عهده دارند. کسانی که علاوه برر­سالت خود در محیط خانواده به عنوان همسر و مادر و دختر، نقش اجتماعی خود را نیز در جامعه به بهترین شکل ایفا می­نمایند.

یکی از مهمترین دغدغه‌های بانوان مهندس­،نگاه جنسیتی است که در بطن جامعه نسبت به حرفه مهندسی وجود دارد. این دیدگاه حاکم بر جامعه موجب می­شود زنان فعال در حرفه مهندسی شانس کمتری برای رقابت در عرصه حرفه ای خود داشته باشند. همین امر بزرگترین چالش پیش روی زنانی است که وارد حرفه مهندسی می­شوند. از سویی بیمه نشدن مهندسان خود مسبب عدم امنیت در این حرفه بشود. هرچند .سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تلاش کرد تا با رایزنی های متعدد با سازمان تامین اجتماعی بتواند نوعی از بیمه را برای مهندسین  و جهت  درج  در سابقه بیمه با مشارکت خود اعضا فراهم کند که البته امیدواریم در گام‌های بعدی شرایط بهتری را برای بیمه مهندسان محقق کنیم.

یکی از بهترین چالش هایی که بانوان مهندس غالباً مطرح می‌کنند، بحث حضور در فضاهای کارگاهی آنهاست( به جهت نظارت و اجرا ) از آنجایی که عرفاً انتظار خاصی از زنان در جامعه است، بعضاً بانوان در محیط های کارگاهی مطرح می‌کنند که باید کمی خشن‌تر از اخلاق همیشگی خود حضور یابند به نظر می‌رسد در این زمینه جامعه نیاز به فرهنگ سازی  دارد تا حضور زنان را در عرصه­ ساخت و ساز همچون سایر عرصه های طراحی( به عنوان بعد هنری­) پررنگ‌تر دیده شوند.

وی در ادمه گفتگو با خبرنگار مهندس پرس گفت،  با وجود آنکه بانوان از صلاحیت و بعضاً شایستگی های بیشتری نسبت به  همکاران مرد هم ردیف خود  در محیط کارگری برخوردارند، اما پرداختی‌های برابر ندارند و این موضوع موجب رنجش بانوان می‌شود.

امروزه در تمام دنیا ، بانوان در عرصه­ های مختلف مدیریتی و برگزار کننده استارتاپ ها و کارآفرینی پیشرو هستند پس با تخصیص  امکانات و تسهیلات بیشتر به بانوان مهندس و فرصت ها و حمایت­های مادی و معنوی ، می توان زمینه رشد و راه اندازی کسب و کارهای مهندسی برای بانوان را محقق کرد .

لازمه این امر حمایت سا­زمان­ها و نهادهای مختلف است .  خوشبختانه سازمان نظام مهندسی در سال­های اخیر با تمرکز در فعالیت های پژوهشی و فناورانه تلاش دارند تا این گروه را جذب و مورد حمایت خود قرار دهد .

Views: 273

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطخبرگزاری مهندس در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید