امروز: یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الأحد 27 شوال 1445 | 2024-05-05
کد خبر: 2805 |
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۸ | ارسال توسط :
512 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مهندس پرس پیش بینی می شود انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در ایران با توجه به شروع موج چهارم کرونا به صورت پستی برگزار شود. نحوه برگزاری انتخابات  ۱۴۰۰ با توجه به شروع موج چهارم کرونا و شیوع آن بعد از تعطلات نوروزی به دلیل مسافرت های زیاد با نزدیک شدن […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مهندس پرس پیش بینی می شود انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در ایران با توجه به شروع موج چهارم کرونا به صورت پستی برگزار شود.

نحوه برگزاری انتخابات  ۱۴۰۰ با توجه به شروع موج چهارم کرونا و شیوع آن بعد از تعطلات نوروزی به دلیل مسافرت های زیاد با نزدیک شدن به تاریخ انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به چالشی بزرگ تبدیل شده است.  نگرانی از تجمع افراد و خطر افزایش ابتلا به کرونا در رأی‌گیری انتخابات ایران  به مانند دوره های قبل انتخابات ریاست جمهموری که به شکل سنتی مردم به پای صندوق های رای برای اخذ رای می رفتند حالا یکی از دغدغه های انتخابات ۱۴۰۰ می باشد که پیش بینی می شود با توجه به اینکه تولید واکسن کرونا و واکسیناسیون مردم ایران در حال حاضر انجام نشده است و انتظار می رود تولید واکسن داخلی تا پایات خردادماه به طول انجامد لذا پیش بینی می شود  جمهوری اسلامی به دنبال راهکاری به مانند انتخابات پستی برای اخذ رای به مانند انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا برود.

‌ با توجه به اهمیت و گستردگی انتخابات ریاست‌جمهوری انتظار می‌رود از تجربه کشورهای دیگر در این مسیر استفاده شود که انتخابات پستی و الکترونیک دو روشی از این میان هستند که در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا  از انتخابات پستی مورد استفاده قرار گرفتند؛ روش‌هایی که هم مشارکت بالایی در آمریکا به همراه داشتند و هم سلامت رأی‌دهندگان را تضمین کردند. البته ایجاد سازوکار برپایی چنین روش انتخاباتی در سال ۱۴۰۰ در ایران هم به قانون‌گذاری نیاز دارد و هم تضمین سلامت انتخابات بسیار مهم است.

بنا به گفته سخنگوی شورای نگهبان  اخذ رأی به صورت پستی یا الکترونیک از راه دور یا شیوه‌های مختلف دیگر باید در مجلس تبدیل به قانون شود. اگر چنین پیشنهاد‌هایی ارائه و تبدیل به قانون شود، شورای نگهبان قطعا استقبال خواهد کرد.  در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا از دو روش انتخابات پستی والکترونیک در شرایط کرونا استفاده کردند که هم سلامت زای دهندگان را تضمین کرد و هم سبب مشارکت بالای جهت اخذ رای برای واجدین شرایط را به همراه داشت در رابطه با الکترونیکی‌شدن انتخابات ۱۴۰۰ باید بگوییم که ایجاد این سازوکار بر عهده وزارت کشور است و بباید دید آیا امکانات وزارت کشور برای برگزاری انتخابات با امکانات الکترونیکی مهیاست یا نه؟ وی ادامه داد: شورای نگهبان سال‌های متمادی به دنبال الکترونیکی‌کردن انتخابات‌ها در کشور بوده و هست و حتی تمام سعی و تلاشش را انجام داده است تا به وزارت کشور کمک کند که انتخابات‌ها به صورت الکترونیکی برگزار شود. البته انتخابات الکترونیک داستان پرماجرایی دارد و سال‌هاست مطرح می‌شود اما تاکنون جدی گرفته نشده که بخشی به دلیل نگرانی از امنیت این نوع انتخابات و تأمین سلامت آن است و بخشی هم مربوط به ترس مسئولان از اجرای روش‌های نوین.

در این بین بحث ایجاد زیر‌ساخت‌های لازم نیز مطرح است. اما در رابطه با انتخابات پستی  نیاز به قانون‌گذاری و فراهم‌کردن بسترهای لازم دارد، که باید دید مجلس تمایلی برای ورود  به برگزاری انتخابات پستی ۱۴۰۰ ریاست جمهوری را دارد یا ندارد؟ شایان ذکر است‌ محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس، در رابطه با اظهارات کدخدایی مبنی بر اینکه اخذ رأی از طریق «پستی» باید در مجلس تبدیل به قانون شود، گفت: فعلا برنامه‌ای برای اخذ رأی از طریق پستی نداریم؛ زیرا شرایط در کشور مهیا نیست و زیرساخت‌های لازم برای برگزاری انتخابات پستی وجود ندارد و بنابراین مجلس در این زمینه تصمیم نخواهد گرفت و به این موضوع ورود نمی‌کنیم. او ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ امکان برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک هم وجود ندارد؛ زیرا زیرساخت آن از سوی شورای نگهبان و وزارت کشور در همه حوزه‌ها فراهم نشده است. این در حالی است که می بینیم

نماینده مردم اراک و کمیجان در رابطه با برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ با وجود کرونا می گوید: باید تلاش کنیم سقف مشارکت مردم را بالا ببریم تا مردم در انتخابات حضور یابند و برای این باید زیرساخت‌ها فراهم باشد. در این شرایط نه زیرساخت لازم فراهم است و نه قانون چنین اجازه‌ای را که به صورت دیگری انتخابات برگزار کنیم، می‌دهد.‌ مجلس که این روزها در حال بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات است و می‌تواند انتخابات الکترونیک و پستی را در این طرح قرار دهد، تاکنون تمایلی برای این امر نداشته و استدلال نمایندگان نبود امکانات لازم برای برگزاری الکترونیک و پستی انتخابات است. البته تا زمانی که مجوز برگزاری انتخابات پستی یا الکترونیک از سوی نمایندگان مجلس با قانون‌گذاری صادر نشود، ایجاد بسترهای لازم هم اتفاق نخواهد افتاد. به گزارش خبرگزاری مهندس پیش بینی می شود در انتخابات ریاست جمهموری ۱۴۰۰ ایران شاهد آن باشیم که انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری ایران به صورت الکترونیکی یا پستی برگزارد شود. شما مخاطبین گرامی و مردم عزیر می تونانید نظرات خود را در رباطه با چگونگی برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری در ایران نظرات خود را در این باره به اشتراک گذارید که طی این نظرسنجی ببینیم مردوم عزیز از میان ۳ روش برگزاری انتخابات به شکل:

۱-سنتی

۲-الکترونیکی

۳-پستی

کدامیک از روش ها را در این شرایط بحرانی کرونا در ایران را می پسندید

 

Views: 33

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطخبرگزاری مهندس در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید