امروز: دوشنبه, ۵ خرداد ۱۴۰۴ / قبل از ظهر / | برابر با: الإثنين 29 ذو القعدة 1446 | 2025-05-26
کد خبر: 3334 |
تاریخ انتشار : ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۷:۴۷ | ارسال توسط :
53 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

دفاتر ۱۹ گانه پیشخوان برای تسهیل فرایند عضویت و صدور پروانه به کار گرفته شده‌اند. جزئیات ماجرا را از معاون توسعه سرمایه مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران جویا شدیم.

به گزارش خبرگزاری مهندس، صف‌های طولانی مراجعین پشت درهای سازمان برای همه آزاردهنده است؛ صفوفی که عمدتاً ناشی از مراجعه متقاضیان عضویت یا صدور پروانه اشتغال به کار است. اخیراً اما سازمان نظام‌مهندسی استان تهران ۱۹ «دفتر پیشخوان» را برای خدمت‌رسانی در حوزه تحویل مدارک و احراز هویت به کار گرفته است. برای اطلاع از جزئیات ماجرا به‌سراغ علیرضا یزدان‌جو معاون توسعه و سرمایه مهندسی رفتیم؛ آنچه در ادامه می‌آید گزیده‌ای از توضیحات ایشان درباره ماجرا است:

جزئیات ماجرا؛ دفاتر پیشخوان دقیقاً کدام خدمات را به اعضا ارائه خواهند داد؟

پیشخوان خدمات دولت بنا است سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران را بابت «تحویل مدارک» و «احراز هویت» متقاضیان یاری کند. سابق بر این متقاضیان ناگزیر بودند برای تکمیل مدارک ثبت‌نام به واحد عضویت و صدور پروانه ساختمان مرکزی مراجعه کنند.

مراحل این ثبت‌‌نام چگونه است؟ متقاضیان عضویت یا صدور پروانه می‌توانند با مراجعه به سامانه برخط سازمان نسبت به بارگذاری مدارک موردنیاز اقدام کنند. کارشناسان واحد تک‌تک این مدارک را بررسی خواهند کرد. عکس، مدرک تحصیلی، پروانه قبلی، مفاصاحساب و غیره.

اگر مجموع این مدارک کامل بود و ایرادی نداشت، رونوشت آنها برای دفاتر پیشخوان ارسال می‌شود. همزمان یک پیامک برای متقاضی ارسال خواهد شد. اعضای محترم بعد از آن می‌توانند برای احراز هویت یا تحویل مدارک به هرکدام از دفاتر پیشخوان که به آنها نزدیک‌تر بود، مراجعه کنند.

اگر هرکدام از مدارک ایراد داشت، از متقاضی خواسته می‌شود نسبت به اصلاح آن اقدام کند. مثلاً فرض کنید تصویر پرسنلی مناسبی ارسال نکرده بود. 

پراکندگی جغرافیایی؛ دفاتر پیشخوان به مهندسان کدام مناطق تهران خدمت‌رسانی می‌کنند؟

هم‌اکنون این خدمت در ۱۹ دفتر پیشخوان قابل ارائه است؛ دفاتری که بعد از گذراندن آزمون و کنترل توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان حائز شرایط برای خدمت‌رسانی شده‌اند. تلاش شده این دفاتر پراکندگی جغرافیایی مناسبی برای دسترسی هرچه بهتر اعضا داشته باشند.

شهریار، اسلام‌شهر، شهر قدس، دماوند، رودهن؛ یا فرض کنید در خود شهر تهران پیروزی، پاسداران، شهرک غرب و … . به این ترتیب دیگر لازم نیست اعضای محترم برای تحویل مدراک مسافت زیادی را طی کنند. مثلاً ساکنین فیروزکوه به‌جای تهران می‌توانند به دفتر پیشخوان دماوند مراجعه کنند. لیست کامل دفاتر:

درباره تعرفه‌ها توضیح بفرمایید؛ آیا هزینه مجدد برای عضویت توجیه دارد؟

هزینه دوباره اعضا در دفاتر پیشخوان واقعاً چشمگیر نیست؛ حداکثر ۱۵هزار تومان. یعنی وقتی با هزینه‌های رفت‌وآمد در مسافت‌های طولانی مقایسه شود، واقعاً مقدار قابل توجهی نیست. تصور کنید بعضی مهندسان عزیز ما سابق بر این از مناطق بسیار دور، مثلا ملارد، فیروزکوه یا ورامین ناگزیر از مراجعه به سازمان بودند. همین هزینه ایاب‌وذهاب را مقایسه کنید، بسیار بیشتر از تعرفه دفاتر خواهد بود.
دفاتر پیشخوان بعد از احراز هویت، مدارک را از متقاضیان تحویل گرفته و برای ما ارسال می‌کنند. بعد از تکمیل فرایندها، پروانه برای متقاضیان پست خواهد شد.

چنین فرایندی آیا منجر به طولانی‌تر شدن فرایند صدور پروانه نخواهد شد؟

در بلندمدت اصلاح خواهد شد. همین الان ملاحظه کنید؛ ما نزدیک به ۳۵۰۰ پرونده معوق داریم. عمدتاً ناشی از مشکلات کرونا و تعطیلی‌های ناگزیر. همکاران من در واحد عضویت در روزهای عادی صبح‌ها مشغول پاسخگویی به ارباب رجوع هستند؛ اساساً وقتی برای رسیدگی به پرونده‌ها و صدور پروانه نیست!

اما اگر فرهنگ مراجعه به دفاتر پیشخوان برای تحویل مدارک جا بیفتد، طبعاً بار مراجعین به سازمان هم حسابی کاسته خواهد شد. به این ترتیب کارمندان زحمت‌کش واحد عضویت با فراغت بیشتری می‌توانند به پرونده‌ها رسیدگی کرده و پروانه‌های اشتغال به کار را صادر کنند. هدف ۶ماهه ما، صدور به‌روز پروانه‌ها است. امیدواریم با مساعدت دفاتر پیشخوان و یاری همکاران به این مهم دست پیدا کنیم.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطپایگاه اطلاع رسانی مهندس در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید