امروز: یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأحد 12 ذو القعدة 1445 | 2024-05-19
کد خبر: 501 |
تاریخ انتشار : ۰۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۶:۳۳ | ارسال توسط :
76 بازدید
۰
4
ارسال به دوستان
پ

سبزوار از دیرباز مهد هندبال کشور بوده اما این روزها این رشته پرطرفدار در این شهرستان حال و روز خوبی ندارد.

به گزارش خبرآنلاین از خراسان رضوی : سبزوار از دیرباز به عنوان مهد هندبال ایران شناخته می‌شده و نمایندگان پرقدرتی در لیگ برتر داشته اما این روزها حال و روز هندبال شهرستان اصلا خوب نیست.
رشته هندبال یکی از رشته‌های پرطرفدار در سبزوار است که از دهه‌های گذشته مورد اقبال در این شهرستان بود و پرورش استعدادهای گوناگون این رشته ورزشی، نشان از وقوع اتفافی خوب برای این رشته ورزشی داشت.
به گونه‌ای که این رشد سبب شد سبزوار به مهد این رشته ورزشی در کشور تبدیل شود. هندبال در سبزوار ورزش اصلی و از پرطرفدارترین رشته‌های ورزشی به شمار می‌رود به طوری که از سال‌های دهه ۱۳۶۰ و آغاز دهه ۱۳۹۰ به عنوان دو دوره پرفروغ و طلایی هندبال سبزوار یاد می‌شود.
اما آنچه طرفداران این رشته ورزشی را از همان ابتدا نگران کرده بود، نبود یک حامی مقتدر برای حمایت از هندبال این شهرستان بود. حامی مالی که بارها از سوی نمایندگان مجلس سابق و مسئولان شهری وعده آن داده می‌شد اما سرانجامی برای آن وجود نداشت و در نهایت در اواسط لیگ برتر سال گذشته، این تیم به مشهد مقدس با نام اشتادسازه منتقل شد و در مشهد نیز حق و حقوق بازیکنان پرداخت نشد.
سبزوار اگر می‌خواهد در لیگ برتر پیش رو تیم داشته باشد و تیم‌داری کند باید از یک اسپانسر قوی برخوردار باشد و دیگر نمی‌تواند مانند گذشته به واسطه قول‌های مسئولان وارد میدان شود و در نهایت با نتایج ضعیف حذف شود.
هندبال سبزوار، نیازمند حمایت همه جانبه
رئیس شورای شهر سبزوار درباره حمایت از ورزش هندبال این شهرستان گفت: همه ارگان‌ها و ادارات باید از ورزش شهرستان و تیم هندبال حمایت کنند.
علی اصغر محمدی با بیان اینکه کمک‌های اندک شورای شهر پاسخگویی این تیم نیست و همچنین توان مالی شهرداری برای حمایت کامل از این تیم جوابگو نیست، افزود: شورای شهر در لیگ قبلی مبلغ ۲ میلیارد ریال به این تیم کمک کرد؛ شورا به عنوان یک پارلمان محلی در این حد می‌تواند کمک کند اما بیشتر از این در توان شهرداری و شورا نیست و برای حمایت از تیم شهرستان باید یک فکر اساسی شود.
وی با تاکید بر اینکه با مبالغ خرد و به صورت مقطعی نمی‌شود در لیگ برتر تیم داری کرد، اظهار داشت: بخش صنایع شهرستان باید وارد میدان شوند و از این تیم حمایت کنند. تیم های بزرگ در دنیا همچنین در کشور، به یک صنعت مشخص وابسته هستند.
محمدی ادامه داد: تیم‌هایی مانند ذوب آهن، سپاهان و تراکتورسازی که به صنایع وابسته هستند همیشه موفق عمل کرده‌اند و هیچ‌گاه دغدغه حمایت مالی و اسپانسری را نداشته اند که این امر در روند موفقت آنها بسیار تاثیر گذار بوده است.
وی با بیان اینکه در شهرستان سبزوار کارخانه سیمان، فولاد، جمکو و صنایع مختلفی را داریم که می‌توانند در این حوزه ورود و از ورزش شهرستان حمایت کنند، عنوان کرد: در آینده حتما از صنایع دعوت می‌کنیم و از آنها می‌خواهیم که به تیم هندبال شهرستان کمک کنند. شهرداری هم در حد توان به این تیم کمک خواهد کرد تا هندبال در شهرستان دوباره جان تازه بگیرد.
وی ادامه داد: بازیکنان سبزواری زیادی در سطوح مختلف ملی در حال فعالیت هستند که می توانیم از این پتانسیل در شهرستان استفاده کنیم. بنابراین جان گرفتن دوباره هندبال در سبزوار نیازمند حمایت جدی تمام ارگان ها و نهادها دارد و باید فکری اساسی برای حمایت از این تیم و اسپانسری انجام شود زیرا با تزریق مبالغ اندک نمی‌توان راه به جایی برد.
پایه ریزی یک باشگاه کامل در سبزوار
نماینده مردم غرب خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی در خصوص حمایت از هندبال سبزوار گفت: در بحث اسپانسری، حمایت با اعمال فشارهای سیاسی که تا کنون شاهد آن بوده‌ایم، مشکلی را حل نمی‌کند.
علی اصغر عنابستانی با بیان اینکه از بازیکنان، پیشکسوتان قدیمی و علاقه‌مندان هندبال خواسته‌ایم که بیایند و یک باشگاه ریشه‌ای، مستحکم و ساختارمند در سبزوار تشکیل دهند، افزود: خواسته ایم که باشگاهی با تمام خصوصیات پایه‌ریزی کنند، مجوز لازم را بگیرند ما نیز از ظرفیت‌های محلی استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه آکادمی هندبال در شهرستان باید ایجاد و کلاس‌های آموزش هندبال برگزار شود، اظهار کرد: باشگاه تشکیل شده باید سالن تمرین داشته باشد و در مجموع یک باشگاه حرفه ای باشد که یکی از پارامترهای باشگاه داشتن مستقلات و امکانات و درآمدهای غیر ورزشی است که باید برای ایجاد پیش بینی شود تا بتواند هزینه‌های جاری و روزمره خود را تامین و باشگاه روی پای خودش بایستد.
وی با بیان اینکه کاری که اکنون باید به طور جدی آن را دنبال کنیم این موضوع است، ادامه داد: به تعدادی از فعالان حوزه هندبال این توصیه را کرده‌ایم.آمادگی داریم ظرفیت های شهر را به کمک آنها ببریم تا این باشگاه شکل بگیرد تا هر دوره لیگ دغدغه تیم داشتن یا نداشتن در لیگ برتر و نحوه تامین اعتبارات مورد نیاز تیم را نداشته باشیم.
عنابستانی تصریح کرد: کار باشگاه داری در شهرستان باید شکل بگیرد. مسئولین ورزشی و اجرایی در جهت استحکام و قوام گرفتن این باشگاه کار، کمک و مساعدت کنند تا این باشگاه شکل گیرد.
پیگیری برای جذب اسپانسر ملی
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در زمینه پیدا کردن اسپانسر برای حمایت از ورزش اول شهرستان نیز گفت: پیگیری‌هایی در تهران با معاون وزیر ورزش و برخی اسپانسر های ملی مانند بیمه‌ها و بانک‌ها داشته‌ایم که امیدواریم بتوانیم در یک فرصت مناسب یکی از اینها را پیدا کنیم و به عنوان اسپانسر ملی هندبال شهرستان در نظر گرفته شود تا بتوانیم بحث مربوط به اسپانسری را در این قالب حل کنیم و گرفتار پول‌های خود نباشیم و شیوه‌ای که تاکنون در بحث تامین اعتبارات در حوزه ورزش هندبال در سبزوار وجود داشته اشتباه بوده است.
عنابستانی در زمینه وضعیت تیم اشتادسازه نیز گفت: در خصوص تیم اشتاد سازه با مدیرکل ورزش استان استان صحبت شد و قرار شد با این تیم مذاکره کنند. اشتادسازه در بازی‌های آخر هزینه‌های زیادی برای تیم سبزوار انجام نداده و حقوق و پول بازیکنان را پرداخت نکرده‌اند.
وی ادامه داد: اگر اشتاد سازه بخواهد در لیگ پیش رو تیم‌داری کند و به شرطی که به‌عنوان تیم اشتادسازه سبزوار در لیگ برتر آینده شرکت کند باید بخشی از هزینه‌ها شامل قرارداد بازیکنان را به صورت موقت قبول کند و بخش دیگر هزینه ها را ما به صورت محلی در شهرستان به عهده بگیریم و طی یک کار مشارکتی تیم سبزوار سال آینده در لیگ برتر حضور داشته باشد تا بعد مسائل مطرح شده در زمینه باشگاه داری و اسپانسری به حقیقت بپیوندد.
وی درخصوص حمایت صنایع از ورزش نیز گفت: صنایع در شهرستان سبزوار جان نگرفته و صنایع جانداری که مستحکم و پایدار باشند و درآمد پایداری داشته باشند که بتوانیم از آنها انتظار داشته باشیم به مسائل اجتماعی و فرهنگی بپردازند و هزینه کنند، نداریم.
عنابستانی تاکید کرد: باید به این سمت برویم که صنایع بزرگ، مادر و مستحکم و دارای حاشیه سود قوی را در شهرستان ایجاد کنیم در آن صورت می‌توان انتظار حمایت در حوزه ورزش را از صنایع داشت. علاوه بر این در حوزه صنایع ما این فرهنگ ایجاد نشده است که از مسائل اجتماعی، فرهنگی و ورزشی حمایت شود که باید این فرهنگ را در شهرستان ایجاد کرد تا در آینده در صورت وجود صنایع بزرگ، شاهد حمایت و اسپانسری از تیم های ورزشی در مجموعه شهرستان باشیم.
۴۶

Views: 31

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطخبرگزاری مهندس در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید