امروز: یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الأحد 27 شوال 1445 | 2024-05-05
کد خبر: 3708 |
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴ | ارسال توسط :
192 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

  پرداخت های غیر قانونی و نجومی در سازمان نظام مهندسی تهران خبری که در دوره های هیات مدیره  سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران شاهد آن بودیم و هستیم.   * تعدد حساب های بانکی، علت بروز مشکل به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مهندس منوچهر شیبانی اصل ،مدیرکل اسبق دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه […]

 

پرداخت های غیر قانونی و نجومی در سازمان نظام مهندسی تهران خبری که در دوره های هیات مدیره  سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران شاهد آن بودیم و هستیم.

 

* تعدد حساب های بانکی، علت بروز مشکل

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مهندس منوچهر شیبانی اصل ،مدیرکل اسبق دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی در سال های اخیر وجود حساب های متعدد بانکی در سازمان های نظام مهندسی ساختمان را یکی از مشکلات این بخش و علت نبود شفافیت مالی در عملکرد این سازمان ها برشمرد.
شیبانی اصل گفت: در یکی از استانها بین ۲۹۰ تا ۳۹۰ حساب بانکی برای سازمان نظام مهندسی وجود داشت و با ورود وزارت راه و شهرسازی به این موضوع، تعداد آن به ۱۲۸ حساب کاهش یافت.
این مسئول اسبق در وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: چگونگی کنترل و نظارت این روی حساب ها از سوی هیات مدیره سازمان های نظام مهندسی جای سوال دارد؟

 

*بدهی بالای سازمان نظام مهندسی ساختمان

شیبانی اصل بیان کرد: برخی از سازمان های نظام مهندسی بدهی زیادی به بار آورده اند و به تازگی یکی از این سازمان ها در استانی اعلام کرده ۱۵ میلیارد تومان و در یک استان دیگر ۶ میلیارد تومان بدهی دارد؛ این سازمان ها از وزارت راه و شهرسازی تقاضای کمک داشتند در حالی که این وزارتخانه منابع مالی ندارد تا بدهی آنها را پرداخت کند.

*تخلف ۴۰ میلیارد تومانی نظام مهندسی استان تهران

شیبانی اصل گفت: نبود شفافیت مالی در سازمان نظام مهندسی استان تهران سبب شد تا با دریافت تسهیلات ۴۰ میلیارد تومانی توسط یک شرکت خصوصی ۴۰ میلیارد تومان از منابع مالی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران بلوکه شود و ما از مراجع قضایی و شورای انتظامی درخواست داریم به پرونده های ارجاعی در اسرع وقت رسیدگی شود.
وی درباره فرجام آیین نامه جدید کنترل ساختمان گفت: بررسی و تصویب این آیین نامه از دستور کار هیات دولت خارج نشده است زیرا با بررسی نظام های کنترل ساختمان در برخی از کشورهای جهان و آسیب شناسی در هفت محور مهم، این آیین نامه آماده شده و امیدواریم هیات دولت بتواند در اسرع وقت آن را برای اجرا مصوب کند.
شیبانی اصل تاکید کرد: جای تعجب است که با وجود سابقه هفت هزار ساله مهندسی ساختمان در ایران، چرا عده ای با مصوب شدن این آیین نامه مخالف هستند.

انتقاد از نبود شفافیت مالی در نظام مهندسی ساختمان تهران

شیبانی اصل از نبود شفافیت مالی در پرداخت های در سازمان های نظام مهندسی ساختمان در کشور انتقاد کرد و گفت: در گذشته هیچ یک از اعضای هیات مدیره سازمان های نظام مهندسی پولی دریافت نمی کردند، بلکه خدمات آنها در این سازمان های حرفه ای به طور کامل رایگان بود.
مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: این وزارتخانه بارها به سازمان های نظام مهندسی ساختمان توصیه کرده است در پرداخت های مالی خود شفافیت قانونی را رعایت کنند و چون عده ای آن را قبول نداشتند، همواره با اقدام های وزارت راه مخالفت می کردند.
رئیس هیات نظارت بر هشتمین دوره انتخابات اعضای هیات مدیره سازمان های نظام مهندسی ساختمان در ادامه با اشاره به برداشت غیر قانونی ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی از منابع مالی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: این مبلغ با جعل ۱۴ فقره چک انجام شده و پس از اطلاع وزارت راه وشهرسازی از این تخلف، مراتب به سازمان نظام مهندسی استان تهران اعلام شد.
شیبانی اصل تاکید کرد: اگر وزارت راه و شهرسازی وارد این مساله نمی شد، هیچ وقت این برداشت های غیرقانونی کشف نمی شد و تاکنون مبلغ بیشتری از حساب های این سازمان برداشت می شد.
وی با بیان اینکه ۲ نفر با جعل امضا این برداشت های غیرقانونی را انجام دادند، گفت: این برداشت ها در ۲۵ روز اتفاق افتاده است.
مدیر کل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: اگر این سازمان نمی تواند بر حساب ها و خزانه داری خود نظارت کافی داشته باشد، چطور می خواهد بر حوزه ساخت و ساز نظارت مناسبی اعمال کند.
مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: تعلیق پروانه صلاحیت حرفه ای رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نیز به علت بی توجهی به حدود ۳۰ ابلاغیه و اطلاعیه وزارت راه وشهرسازی بود و به احتمال زیاد وزیر راه و شهرسازی در چند روز آینده به این تخلفات و برداشت های غیر قانونی ورود خواهد کرد.

منوچهر شیبانی اصل»  از برداشت های غیرقانونی از حساب های سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در دوره های قبل هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران در سال ۹۷ خبر داد و افزود: هرگونه پرداخت به اعضای هیات مدیره سازمان های نظام مهندسی باید به استناد ماده ۵۷ آیین نامه نظام مهندسی در مجمع عمومی این سازمان مصوب شود.
وی ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد که روند قانونی برای پرداخت ها در سازمان های نظام مهندسی ساختمان استان تهران رعایت نشده است.
وی تاکید کرد: بررسی پرداخت های سال گذشته سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران حاکی از پرداخت ۱۱۰ میلیون تومان به خزانه دار و ۲۳۰ میلیون تومان به رئیس و ۱۰۰ میلیون تومان به هر یک از اعضای هیات مدیره این سازمان است.

در حالی یکی از کارکنان سازمان نظام مهندسی استان تهران در هشتمین دوره هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان در سال ۱۴۰۰ حقوق ۴۴ میلیون تومانی دریافت کرده که مدیر مافوق این کارمند معتقد است این میزان دریافتی نجومی نیست.

به گزارش خبرنگار تسنیم طی هشت سال دولت حسن روحانی پرداخت‌های حقوق‌های نجومی در دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی به یک رویه عادی تبدیل شد. در راس این سازمان‌ها، دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد قرار دارد که همچنان با چراغ سبز مشاور رئیس‌جمهور حقوق‌های نجومی به کارکنان آن پرداخت می شود.

به‌عنوان نمونه برخی از مدیران میان رده مناطق آزاد حقوق بالای ۵۰ میلیون تومانی دریافت می‌کنند که در مواردی از دریافتی مدیران عامل مناطق آزاد نیز بیشتر است. حتی تعدادی از مدیران روابط عمومی سازمان‌های مناطق آزاد نیز از مدیر مافوق خود حقوق بیشتری دریافت می‌کنند.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد دریافت حقوق‌های نجومی به سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها تسری پیدا کرده است. اخیرا خبری درباره دریافت حقوق حدود ۴۴ میلیون تومانی توسط یکی از مدیران سازمان نظام مهندسی منتشر شد. شخص موردنظر در آخرین ماه بهار امسال حدود ۴۴ میلیون تومانی دریافتی داشته است.

فارغ از این‌که این میزان دریافتی بر اساس چه معیاری پرداخت شده، واکنش مدیر مافوق شخص مورد نظر در نوع خود تامل‌برانگیز و تاسف‌آور است. وی در این‌باره طی جوابیه ای نوشته است: اولا اعلام کنید ۴۰ میلیون تومان حقوق  نجومی است یا خیر. فقط یک ماه این اتفاق افتاده و به دلیل اضافه کاری روز تعطیل بوده است.

وی بیان کرد: این حقوق به دلیل یک کار خاص، انباشت اضافه کار داشته و این حقوق را دریافت کرده است.

در همین حال سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به تصویب تحقیق و تفحص از پرداخت و دریافت حقوق های نامتعارف و نجومی در مجلس گفت: یکی از مسایل مهم مورد مطالبه مقام معظم رهبری و مردم این موضوع بوده و بارها ایشان فرمودند، پرداخت‌های نامتعارف و غیرمشخص ظلم به مردم است و نباید به فراموشی سپرده شود.

وی ادامه داد: موضوع درخواست تحقیق و تفحص از پرداخت و دریافت حقوق های نامتعارف و نجومی سال گذشته در کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات تصویب شد اما در نوبت دستور صحن علنی مجلس قرار گرفت و امروز تعیین تکلیف شد.

میرتاج‌الدینی با بیان اینکه در این تحقیق و تفحص زمینه ها و بسترهای اصلی شکل‌گیری پرداخت‌های نجومی و نامتعارف باید گرفته شود، اظهار کرد: بیشتر موارد پرداختی‌های نامتعارف در شرکت های دولتی، بانک ها، بیمه ها و برخی مجموعه هایی که به صورت مستقیم از دولت بودجه دریافت نمی‌کنند اما در کل زیرمجموعه این دستگاه ها قرار دارند، اتفاق افتاده است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس بیان کرد: این مجموعه‌ها ذی نفع بوده و مبالغ پاداش مورد نظرشان را در مجامع خود تصویب می کنند، همانطور که فیلمی اخیرا از یکی از جلسات آنها در فضای مجازی منتشر شد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ضمن تاکید براینکه باید تمام دریچه‌های پرداخت‌های نجومی و نامتعارف از نظر قانونی بسته شود، افزود: این موضوع نیاز به یک بررسی کامل و حقوقی دارد که دیوان محاسبات کل کشور و کمیته تحقیق و تفحص به این موضوع خواهند پرداخت.

وی با اشاره به نقش سامانه متمرکز فیش حقوق و دستمزد کارکنان در جلوگیری از پرداخت های نامتعارف در کشور گفت: اگر قانون ایجاد این سامانه در تمام رده ها به طور کامل و شفاف برای مردم ارائه می‌شد، شاهد اینگونه پرداختی‌ها در کشور دیگر نبودیم.

میرتاج‌الدینی تاکید کرد: میزان پرداخت حقوق‌ها برای کارکنان دولت هر ساله در قانون بودجه تصویب می‌شود و بنابراین هرگونه پرداختی خارج از این ضوابط تخلف بوده و باید جلوی آن گرفته شود، البته دیوان محاسبات به عنوان دستگاه ناظر اصلی در کنار مجلس باید بر روند اجرای این قانون نظارت کند.

مردم مدارک‌های خود را برای کمیسیون ارسال کنند

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس در خصوص روند انجام این تحقیق و تفحص هم گفت: کمیته تحقیق و تفحص ابتدا در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات با حضور متقاضیان شکل می گیرد و نمایندگان بعد از آن مشغول جمع‌آوری اطلاعات و مدارک خواهند شد و از مردم می خواهیم تا در این تحقیقات به ما کمک کرده و در صورت در اختیار داشتن مدارک، آن را به این کمیسیون ارسال کنند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: با جمع‌آوری تمام مدارک مورد نیاز، آنها را از نظر حقوقی و قانونی مورد بررسی قرار خواهیم داد تا ضمن شناسایی متخلفان، زمینه‌های شکل گیری پرداخت‌های نجومی و نامتعارف از نظر قانونی اصلاح شود.

وی  بیان کرد: در این تحقیق و تفحص آخرین تصمیمات دولت سابق در این خصوص و پرداختی‌ها به دولتمردان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 نهمین دوره انتخابات هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان از فردا در استان ها برگزار خواهد شد

به گزاش خبرگزاری مهندس بر اساس جدول زمانبندی نهمین دوره انتخابات هیات مدیره سازمان نظاممهندسی ساختمان امروز ۷ مهر ۱۴۰۰ در استان های ایلام، البرز، خراسان جنوبی، مازندران، کهکیلویه و بوبر احمد برگزار می شود و در روز جمعه ۲ مهر و ۴ مهر ادامه انتخابات در استان های خراسان شمالی و کرمانشاه برگزار شده بود.

همچنین فردا پنجشنبه ۸ مهر در ادامه نهمین دوره انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان در کشور استان های اصفهان، بوشهر،خراسان رضوی، کردستان،کرمان، گلستان، مرکزی؛ هرمزگان،همدان و سیستان وبلوچستان و کهگیلویه و بویر احمد ،اردبیل و آذربایجان شرقی و غربی برگزار خواهد شد.و در روز جمعه ۹ مهر ماه استان های خوزستان و فارس و قم و گیلان و لرستان هم انتخابات نهمین دوره هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان برگزار خواهد شد که نتایج انتخابات نهمین دوره هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان در خبرگزاری مهندس به اطلاع مهندس و مهندسان و کاندیداهای نهمین دوره انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خواهد رسید.

 

Views: 45

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطخبرگزاری مهندس در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید