امروز: یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الأحد 27 شوال 1445 | 2024-05-05
کد خبر: 4651 |
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱:۱۰ | ارسال توسط :
5433 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

به گزارش خبرگزاری مهندس نزدیک به یک دهه از تلاطم در بازار نرخ ارز و نابسامانی اقتصادی قیمت مسکن در افت و خیز موج سینوسی گرفتار آمده و مشاوران املاک برای اخد کمیسیون بیشتر به شکل بالابود با توافق با مالکین برای سودجویی بیشتر آتش بر دامن نابسامانی قیمت خرید و فروش مسکن در بازار […]

به گزارش خبرگزاری مهندس نزدیک به یک دهه از تلاطم در بازار نرخ ارز و نابسامانی اقتصادی قیمت مسکن در افت و خیز موج سینوسی گرفتار آمده و مشاوران املاک برای اخد کمیسیون بیشتر به شکل بالابود با توافق با مالکین برای سودجویی بیشتر آتش بر دامن نابسامانی قیمت خرید و فروش مسکن در بازار ایران به خصوص اجاره بهاء شده اند.

شایان ذکر است اتحادیه مشاوران املاک به عنوان نماینده قانونی ناظر بر فعالیت های مشاوران املاک ضمن غیرقانونی دانستن اخذ بالابود در مبایعه نامه های خرید و فروش مسکن و قراردادهای اجاره مسکن اعلام می کنند با خاطیان برخورد قانونی می شود. این در حالی است که  در سطح استان تهران بیش از ۳۳ هزار بنگاه معاملات املاک وجود دارد و ۷۰۰۰ دفتر املاک نیز بدون مجوز، فعالیت می‌کنند. فقط در شهر جدید پردیس ۲۶۰۰ بنگاه مشاور املاک به فعالیت می‌پردازند که تعداد زیادی از آنها غیرمجاز هستند.

علی رغم پلمپ ۲۶۰۰ بنگاه غیرقانونی که مچوز فعالیت نداشته اند اما شاهد دخالت مشاوران املاک در نرخ گذاری قیمت مسکن برای خرید و فروش هستیم.

بنابر گزارش خبرنگار خبرگزاری مهندس  یکی از گلایه های همیشگی مستأجران، این بوده که برخی مشاورین املاک، برای کسب درآمد بیشتر، در معاملات رهن و اجاره مسکن، تلاش دارند تا قیمت بیشتری بر مستاجران تحمیل شود؛ چرا که طبق قانونی نانوشته، هرچه مقدار قیمت معامله بیشتر باشد، سود دریافتی مشاورین املاک نیز بیشتر خواهد بود.

یکی از عوامل گرانی اجاره‌بها را دلالی برخی از مشاوران املاک می‌دانند و می‌گویند: مشاوران املاک برای آن که سود بیشتری از معاملات مسکن ببرند اقدام به افزایش قیمت اجاره‌بها می‌کنند و این خود عامل گرانی است و باید با این افراد برخورد قاطعی صورت بگیرد.

در همین راستا و با توجه به فرا رسیدن فصل نقل و انتقال مسکن در کشورمان و اوضاع نابسامانی که مشاوران املاک برای اجاره‌نشینان ایجادکردند.خبرگزاری مهندس دربازه راهکارهای معرفی نکات مفید برای زمان خرید و فروش و رهایی از دام دلالان و مشاوران املاک متخلف که برای اخذ بالابود از ترفند و شگردهایی برای دور زدن مستاجران و خریداران مسکن استفاده می کنند در گزارشی با عنوان فروش میلیونی فایل های مالکین و خریداران مسکن توسط مشاوران املاک تلاش کرده است نکات مفید و زمان مناسب برای اجراه و خرید وفروش مسکن را به معرفی نماید.

 

«یکی از عوامل  مهم در گرانی سرسام‌آور خرید و فروش مسکن به خصوص نرخ اجاره بهاء مسکن، سودجویی بنگاه‌های دلالی مشاوران املاک هستند که تنها کاری که در اغلب اوقات انجام می‌دهند دادن مشاوره به مالکین در مورد راه‌های افزایش غیر واقعی بهای مسکن و میزان اجاره بهاء که همان شگرد بالابود  جهت قانع نمودن خریداران بخصوص مستاجران جهت رضایت به پرداخت مبالغ بالاتر از قیمت متعارف می‌باشد.

حق کمیسیون دلالی در مبایعه نامه ها و قراردادهای اجاره علی رغم اینکه هرساله توسط اتحادیه و وزارت خانه اعلام می گردد و معادل نیم درصد از مبلغ قرارداد بین طرفین خریدار و فروشنده مسکن و موجر و مستاجر می بایست به صورت قانونی انجام گیرد. اما شاهد هستیم در اکثر بنگاه ها مشاورین املاک اخذ کمیسیون های قرارداد ها معادل رقمی تا ۵ درصد قیمت قرارداد توسط مشاورین املاک به صورت غیر قانونی اخد می گردد.

جالب توجه آن است که مشاورین املاک به حق کمیسیون خود که  همان حق الزحمه مشاورین املاک می باشد بسنده نمی کنند و از مالکین با طمع بالا بردن قیمت ملک اقدام به اخذ بالابود از مالکین می کنند.

این شگرد بالابود مشاورین املاک متخلف به اینگونه است که معمولا در زمان مراجعه مالکین برای فروش مسکن و یا اجاره دادم ملک شخصی مالک را که خود قیمتی منصفانه برای فروش مسکن و یا اجراه ملک شخصی خود پیشنهاد می دهد را با نظر شخصی خودشان به دام طمع می اندازند و مالکین را وسوسه پول بیشتر برای فروش مسکن با بالاتر گذاشتن قیمت مسکن و بالاتر بردن نرخ اجاره بهاء در محل، سعی در گمراه کردن مالک و در نهایت در دوراهی گذاشتن مالک و مالکین می کنند.

و جالب تر اینکه از آنجا که متاسفانه کد رهگیری همچنان از سوی مشاوران املاک در قراردادها اخذ نمی شود لذا به صورت صوری بسیاری از مشاورین املاک متخلف مخصوصا مشاورین املاکی که مجوز قانونی ندارند با دست به یکی کر دن با همکاران خود مبایعه نامه های صوری  تهیه می کنند که برای قانع کردن مالکین که قیمت منطقه بیش از این می باشد را جهت روئیت به آنها تهیه می نمایند. و بسیاری زیادی از مالکین این رفتار از بنگاه های مشاورین املاک برایشان آشنا است که به محض اینکه مالکین می خواهند منصرف بشوند با این شگرد و ترفند که مبایعه نامه های صوری که با دست به یکی کردن با همکاران بنگاه ها در محل صورت گرفته را به مالکین نشان می دهند و می گویند همین چند روز پیش ما همینجا در این محل ببینید این هم قرارداد با این قیمت فروخته شده است و به همین صورت هم قیمت مسکن در آن محل را افزایش می دهند و در نهایت هم با ملک شرط می کنند حالا چه اشکالی داره شما بگذارید به عهده ما مشاوران املاک ما اگه برای مثال قیمت مسکن شما را از قیمت پیشنهادی شما بیشتر فروختیم  حق کمیسیون اخذ نمی کنیم بلکه مابدالتفاوت قیمتی که از قیمت پیشنهادی شما بیشتر بود برای همکاران مشاورین املاک ما که زحمت می شکند تو این بازار خراب برای شما مشتری پیدا می کنند. را که همان تعریف بالابود است را از مالک اخذ می کنند. اینجاست که مالکین دچار طمع می شوند و گمراه می شوند.

از سویی دیگرجالب تر اینکه به راحتی می توانید و توصیه می شود به تمامی مالکین که برای فروش مسکن و ملک خود به دنبال مشاورین املاک هستند کافی است به یکی یا چند تا بنگاه مشاوران املاک در محل مورد نظر که می خواهند ملک خود را بفروشند برونند و به جای اینکه بخواهند فایل ملک خود را برای فروش بگذارنندبا هوشیاری ابتدا از بنگاه مورد نظر بپرسند که می خواهنند یه ملک با مشخصات نزدیک به ملک خود را  بی آنکه بگویید قصد فروش دارید را بگویید که می خواهید بخرید  و قصد خرید ملک دارید حتما تعجب خواهند کرد چراکه مواجه می شوند که نخیر آقا نخیر خانم کو ملک کو مسکن ؛ کی ملک می فروشه ، اصلن مگه نمی بینین بازار مسکن راکده و یخ زده و از این داستان ها بعدش در نهایت یه قیمت پرت می دهند که شاخ در می آوریم .

در صورتی که یک کوچه پایین تر اگر به بنگاه مشاوران املاک دیگری مراجعه کنید و اینبار برای اانتخاب بگویید یک ملک دارید و می خواهید به فروش بگذارید باز متعجب خواهید شد که مگر می شود چون همین یک کوچه بغل چند دقیقه قبل  داستان برعکس بود بله اینجا می شنوید که ای بابا پدر آمرزیده الان کسی ملک نمی خره نه پدرجان این قیمت ها که می گید ملک شما قیمت نداره و و از این داستان ها تا درنهایت سر شما کلاه گشاد بگذارند و ملک شما را از چنگ شما مفت در بیارند.به همین خاطر توصیه می کنیم به خریداران ملک و فروشندگان ملک و همه مالکان که گمراه اطلاعات و ارزش گذاری قیمت مشاوران املاک به خصوص مبایعه نامه های صوری  نشید و هوشیار باشید و با حوصله تحقیق کنید.

این حقه و شگرد مشاوران املاک متخلف را بالابود می گویند که همان آفت قیمت مسکن است . خبرگزرای مهندس در گزارشی مفصل اقدام به توضیح اینکه بالابود چیست؟ و بالابود آفت قیمت مسکن است دو گزارش تهیه کرده است که علاقه مندان می توانند جهت آگاهی بیشتر روی لینک مورد نظر کلیک کنند و مطالعه نمایند.

این رویه غلط از آنجا نشأت می‌گیرد که میزان منافع و سود مشاورین املاک، ارتباط مستقیم با قیمت خرید و فروش مسکن یا میزان اجاره بهای خانه‌ها داشته و وجود درآمدهای راحت و بی‌دردسر در این حرفه، موجب گردیده است که شاهد رشد قارچ گونه این گونه بنگاه‌های به اصطلاح مشاور املاک در جای جای شهرها، از خیابان‌های اصلی گرفته تا خیابان‌های فرعی و کوچه‌ها و همچنین افزایش تصاعدی تعداد دلال‌های فعال در این حوزه باشیم.

از آنجا که تاکنون تمامی راه‌های طی شده جهت اصلاح نحوه فعالیت این گونه بنگاه‌ها به دلیل وجود سود‌های سرشار و بادآورده در این حوزه بی‌نتیجه بوده و دود فعالیت این بنگاه‌های دلالی نیز، مستقیما به چشم مردم و به خصوص مستاجرین می‌رود انتظار منطقی از مسئولین محترم در دولت و مجلس این است که با جایگزینی یک سامانه برخط متصل به پایگاه‌های اطلاعاتی کشور و ارائه خدمات مشاوره در راستای نقل و انتقال یا اجاره مسکن با تعرفه‌های ثابت به جای بنگاه‌های دلال املاک، یکی از ریشه‌های تاثیرگذار و مهم گرانی و تورم بالا در حوزه مسکن و اجاره خانه را خشکانده و به داد مردم و به خصوص مستاجرین برسند.»

اقبال شاکری نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرگزاریی مهندس گفت: رفع مشکل افزایش اجاره بهای مسکن در کوتاه‌مدت در مصوبه ساماندهی اجاره بهای مسکن رفع شده است.

وی افزود: بر اساس این مصوبه دیگر مشاورین املاک نمی‌توانند با بالا بردن قیمت مسکن، درآمد خود از اجاره دادن و فروش واحدهای مسکونی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بالا ببرند، بلکه قیمت خانه در هر منطقه توسط وزارت راه تعیین می‌شود و در سربرگ مشاورین املاک به چاپ می‌رسد.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مشاورین املاک باید بر اساس قیمت تعیین‌شده در سربرگ‌ها حق و حقوق خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از موجر و مستأجر دریافت کنند و معامله را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به ثبت برسانند و هزینه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از طریق کارتخوانی که مشخص می‌شود و سازمان امور مالیاتی بر آن نظارت دارد، دریافت کنند.

جریمه سنگین  در کمین مشاوران املاک

شاکری خاطرنشان کرد: اگر مشاورین املاک حقوق خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از طریقی غیر از کارتخوان از موجر و مستأجر دریافت کنند، به معنای عدم ثبت معامله است و جریمه سنگینی برای آن در نظر گرفته می‌شود و چنانچه تا ۳ مرتبه این کار تکرار شود، پروانه فعالیت کاری‌اش باطل خواهد شد.

وی افزود: در مصوبه مجلس ودیعه مسکن در تهران ۲۰۰ میلیون تومان، در کلان‌شهرهای بزرگ دیگر ۱۵۰ میلیون، دیگر شهرها ۱۰۰ میلیون و روستاها ۴۰ میلیون تومان تعیین شده است نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این مصوبه در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته و چند اشکال که در حد رفع ابهام است به آن وارد شده و هم اکنون در حال بررسی در هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام است و تا هفته آینده کار بررسی آن در مجمع نیز به پایان می‌رسد.

شاکری خاطرنشان کرد: ایرادات شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام به مصوبه مجلس درباره ساماندهی اجاره بهای مسکن در حد رفع ابهام است و به محتوای کار ایرادی نگرفته‌اند.

اخذ کدرهگیری از بنگاه های مشاوران املاک گرفته شد

شاکری خاطرنشان کرد: همچنین در این مصوبه سامانه‌ای پیش بینی شده که مردم بتوانند بدون مراجعه به مشاورین املاک، خانه‌ای را طبق قیمت تعیین‌شده توسط وزارت راه اجاره کنند یا اجاره بدهند و از طریق همین سامانه مبالغ را نیز به موجر پرداخت کنند. بدین صورت مردم دیگر نیازی برای گرفتن اخذ کد رهگیری و دادن پول برای ثبت کدرهگیری به مشاورین املاک ندارند.

این اقدام مجلس تیر خلاص برای مشاوران املاک متخلفی بود که در بخش اخذ کدرهگیری متاسفانه عدم تمکین به قانون می گردند و به صورت غیر قانونی اقدام به عقد مبایعه نامه و قرارداد اجاره نامه می کردند که بدینوسیله مجلس برای جلوگیری از تخلف های بیشتر در این طرح ساماندهی املاک اختیار اخذ کد رهگیری را از مشاورین املاک گرفت.

 

سیستم قارچ گونه مشاوران املاک، برای بازار مسکن سم است

این کارشناس اقتصادی با طرح این سوال که چگونه می‌توانیم مانع تداوم افزایش قیمت مسکن از طریق فعالیت مشاوران املاکی شویم، تاکید کرد: باید بساط مشاوران املاک را جمع کنیم، تعارف هم نباید داشت. سیستم غیرقابل نظارت و قارچ گونه‌ای که مشاوران املاک دارند، برای بازار مسکن سم است.

بیضایی ادامه داد: در دنیا مگر مشاوران املاک وجود دارد؟، در دنیا اپراتورهای واسطه‌گری برای خرید، فروش و اجاره وجود دارد که این اپراتورها واسطه بین موجر و مستاجر هستند.

وی اضافه کرد: این اپراتورها اتفاقاً در مقیاس محدود هم هستند، حالا ممکن است دفاتر نمایندگی نیز داشته باشند و سیستماتیک نیز به صورت سامانه‌ به کد رهگیری و سامانه املاک وصل شوند و مشخص است که چه رفتار اقتصادی و چقدر در افزایش قیمت نقش دارند؛ در این صورت دولت می‌تواند فعالیت رگلاتوری انجام دهد.

مشاورین املاک در یک قدمی پرتگاه

«فرهاد بیضایی» در گفتگو با خبرگزاری مهندس در خصوص نظارت بر فعالیت مشاورین املاک گفت:  با طرح این سوال که آیا می‌توان بر ۲۰۰ هزار مشاور املاک نظارت داشت؟، گفت: مشاوران املاک درست مثل تاکسیرانی شده‌اند، آیا می‌شود با این تعداد دفاتر املاک قاعده گذاری کرد؟؛ باید ساختار واسطه‌گری در حوزه املاک را تغییر دهیم. مکانیسم کنونی باید تغییر کند، راهکار هم بازار موازی است. از طریق شبکه آی.تی می‌توانیم اپراتورها را به وجود آوریم و مدیریت کنیم تا بازار به هوشمندسازی برسد.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: همین الان اگر قاعده گذاری درستی انجام شود، ترجیح مردم این است که در بستر آی.تی معاملات املاک را انجام دهند.

به گفته بیضایی، اکنون مردم بسیاری از واحدهای خود را از طریق نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها در معرض فروش و اجاره قرار  می‌دهند و همین قاعده باید توسعه یابد و برنامه‌ریزی شود. اگر املاک را داخل این سیستم بیاوریم، اوضاع ساماندهی می‌شود، ضمن اینکه همین حالا مشاوران املاک با اپلیکشین‌ها همکاری دارند و فقط باید ثبت رسمی شود.

به گزارش خبرگزاری مهندس فرهاد بیضایی کارشناس اقتصادی با بیان اینکه رفتار اقتصادی مشاوران املاک قابل نظارت نیست، گفت: با برچیده شدن مشاوران املاک، می‌توان ساختار واسطه‌گری در این حوزه را پایان و بازار املاک را در بستر آی.تی تشکیل داد.

به گزارش خبرگزاری مهندس بیش از ۷۰۰۰ از بنگاه های مشاورین املاک در تهران و بیش از ۳۰ هزار نفر در کشور با راه اندازی و ساماندهی سامانه املاک در معرض نابودی و انحلال هستند و می توان گفت مشاورین املاک در یک قدمی سقوط قرار دارند و اتحادیه مشاورین املاک به عنوان نماینده اعضای اتحادیه که بیش از ۷۰۰۰ نفر در استان تهران و بیش از ۳۰ هزار نفر در کشور هستند وظیفه دارند جهت حفظ و نگهداری و حمایت از اعضای خود مشاورین املاک خیلی فوری وارد عمل شوند چراکه با تصویب این لایحه قانونی مجلس توسط شورای نگهبان می توان گفت تیر خلاص به بدنه مشاورین املاک در کشور اصابت می کند.

Views: 0

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطخبرگزاری مهندس در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید