امروز: یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الأحد 27 شوال 1445 | 2024-05-05
کد خبر: 4213 |
تاریخ انتشار : ۳۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰ | ارسال توسط :
26 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش خبرگزاری مهندس
داستان کنار کشیدن سلاح‌ورزی از کاندیداتوری ریاست اتاق بازرگانی از پیش از برگزاری انتخابات آغاز شد و این روند تا بعد از انتخاب او به عنوان رییس اتاق هم ادامه داشت، به‌طوری که دیروز برخی رسانه‌ها مدعی استعفا یا برکناری او از ریاست اتاق بازرگانی ایران شدند، اما سلاح‌ورزی در توئیت شخصی خود این ادعا را رد کرد.
از زمانی که زمزمه‌های کاندیداتوری حسین سلاح‌ورزی به عنوان رییس اتاق بازرگانی ایران مطرح شد، فشارهای سیاسی مبنی بر حذف او آغاز و به مرور تشدید شد. برخی رسانه‌های حامی دولت به بهانه بررسی تخلفات مالی و مدیریتی در اتاق، نام او را برای اولین‌بار در لیست افرادی که از نگاه آنها متخلف بودند، قرار دادند؛ اتهاماتی که نهادهای نظارتی آنها را تایید نکردند.

به گزارش خبرگزاری مهندس داستان کنار کشیدن سلاح‌ورزی از کاندیداتوری ریاست اتاق بازرگانی از پیش از برگزاری انتخابات آغاز شد و این روند تا بعد از انتخاب او به عنوان رییس اتاق هم ادامه داشت، به‌طوری که دیروز برخی رسانه‌ها مدعی استعفا یا برکناری او از ریاست اتاق بازرگانی ایران شدند، اما سلاح‌ورزی در توئیت شخصی خود این ادعا را رد کرد.
از زمانی که زمزمه‌های کاندیداتوری حسین سلاح‌ورزی به عنوان رییس اتاق بازرگانی ایران مطرح شد، فشارهای سیاسی مبنی بر حذف او آغاز و به مرور تشدید شد. برخی رسانه‌های حامی دولت به بهانه بررسی تخلفات مالی و مدیریتی در اتاق، نام او را برای اولین‌بار در لیست افرادی که از نگاه آنها متخلف بودند، قرار دادند؛ اتهاماتی که نهادهای نظارتی آنها را تایید نکردند.
به دنبال کاندیداتوری رسمی سلاح‌ورزی برای ریاست اتاق ایران اخباری مبنی بر حذف او از سوی مقامات نظارتی و امنیتی منتشر شد؛ اخباری که اسناد منتسب به آن روز یکشنبه از سوی رسانه‌های حامی دولت منتشر شد. در این اسناد ذکر شده بود که حراست وزارت صمت با حضور حسین سلاح‌ورزی در انتخابات اتاق ایران مخالف است.
حوالی ظهر دیروز نیز خبرگزاری رسمی دولت یعنی ایرنا و رسانه حامی آن یعنی ایسنا، از کنار رفتن سلاح‌ورزی خبر دادند. این در حالی است که حسین سلاح‌ورزی ضمن تکذیب این خبر اعلام کرد که استعفا نداده‌ است.
کنار رفتن سلاح‌ورزی صرفا در دو صورت امکان‌پذیر است: استیضاح از سوی هیات نمایندگان اتاق ایران و درخواست استعفای او به هیات‌رییسه اتاق که هنوز هیچ کدام از این دو موضوع اتفاق نیفتاده است. این در حالی است که به گفته منابع آگاه مسائلی که سلاح‌ورزی را تحت فشار قرار داده بود نیز حل شده است.
حمایت اتاق از سلاح‌ورزی و اعضای هیات‌رییسه
حسین سلاح‌ورزی رییس اتاق ایران به همراه شش عضو دیگر هیات‌رییسه با پشتوانه رای نمایندگان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، به فعالیت خود ادامه می‌دهد. باوجود برخی خبرسازی‌ها و حاشیه‌سازی‌ها، رییس اتاق ایران مشغول انجام ماموریت‌ها و وظایف معمول ریاست پارلمان بخش خصوصی است. هیات نمایندگان اتاق ایران در تاریخ ۲۸ خرداد با ۲۶۵ رای معادل ۲/۶۲ درصد آرا، حسین سلاح‌ورزی را برای ۴ سال به ریاست اتاق ایران برگزید.
در ۱۰ روز گذشته برخی رسانه‌ها با ایجاد حاشیه برای انتخابات، حاضر به پذیرش نتیجه انتخابات و تمکین از آرای اکثریت نمایندگان بخش خصوصی ایران نشدند. این در حالی است که طبق نظر انجمن نظارت بر انتخابات اتاق ایران، این انتخابات در چارچوب قانون و آیین‌نامه انتخاباتی اتاق ایران انجام ‌شده و پایان ‌یافته است. همچنین اسناد تایید این انتخابات طبق آیین‌نامه انتخاباتی اتاق ایران به شورای عالی نظارت اعلام‌ شده است.
محمد سروش نماینده معاونت حقوقی اتاق ایران در انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌های سراسر کشور هم چند روز پیش گفت: «هیچ مقرره و فرآیندی برای ابطال انتخابات هیات‌رییسه اتاق ایران وجود ندارد. اسناد صحت این انتخابات به وزارت صمت ارسال شده و موضوع خاتمه یافته است.»
سلاح‌ورزی: رسانه دولت یا هک شده یا بازیچه
داستان کنار کشیدن سلاح‌ورزی از کاندیداتوری ریاست اتاق بازرگانی پیش از برگزاری انتخابات آغاز شد و این روند تا بعد انتخاب او به عنوان رییس اتاق هم ادامه داشت، به‌طوری که دیروز برخی رسانه‌ها، مدعی استعفا یا برکناری او از ریاست اتاق بازرگانی ایران شدند، اما سلاح‌ورزی در توئیت شخصی خود این ادعا را رد کرد.
در این توئیت آمده است: «دوستان متعددی می‌گویند که ایرنا خبری زده با این مضمون که سلاح‌ورزی برکنار شده یا استعفا داده است. ضمن تکذیب موضوع به نظر می‌رسد یا خبرگزاری رسمی دولت هک شده یا بازیچه افراد، شاید هم مثل دفعات قبل خبر را از خروجی خود حذف کند.»
در این خصوص اتاق بازرگانی ایران در خبری اعلام کرد که در حال حاضر حسین سلاح‌ورزی رییس اتاق ایران در یک جلسه کاری با سفیر ایران در سوئد جهت هماهنگی‌های معمول تجاری است. از سوی دیگر با توجه به اخبار روزهای گذشته و تحت فشار گذاشتن اتاق بازرگانی ایران، دیروز ۱۰۶ تشکل اقتصادی با ارسال نامه‌ای سرگشاده به سران قوا ضمن تاکید بر ضرورت حمایت از منتخبان بخش خصوصی در انتخابات هیات‌رییسه اتاق ایران، خواستار حمایت از اقتصاد خصوصی برای عبور از مسیر پیش رو شدند تا شاید به این طریق داستان انتخابات اتاق بازرگانی به پایان برسد.
نامه سرگشاده ۱۰۶ تشکل اقتصادی به سران قوا
روسای ۱۰۶ تشکل اقتصادی با ارسال نامه سرگشاده به روسای سه قوه، تاکید کردند: فعالان بخش خصوصی کشور «با حضور حداکثری در انتخاباتی که مطابق آیین‌نامه مصوب شورای عالی نظارت و قانون اتاق برگزار شد، به سکان‌دارانی برای عبور از این مسیر دشوار و پرمخاطره رای دادند و این پیام را که کشورمان امروز بیش از هر زمانی نیازمند همدلی، وفاق و اتفاق‌نظر است، به گوش همگان رساندند.»
در این نامه اعلام شده است: «انتظار فعالان بخش خصوصی و اعضای هیات نمایندگان این است که نامزدهای محترم، فعالان اقتصادی، اتاق‌ها و تشکل‌های سراسر کشور، دست در دست هم گام برداشته و اجماع داخلی را برای شکوفایی اقتصاد، بی‌اثر کردن فشارهای بین‌المللی و رونق تولید و تحقق شعار سال به‌عنوان اولویت ملی مورد توجه قرار دهند.»
روسای تشکل‌های اقتصادی در این نامه از دولت و دستگاه‌های نظارتی خواسته‌اند تا همگی در جهت تقویت همدلی و همگرایی تلاش کنند و مصالح و منافع ملی را بیش از هر زمانی در اولویت قرار دهند و حامی اقتصاد خصوصی کشور باشند.»
در انتخابات اتاق ایران نهادهای قانونی حضور داشتند
در این زمینه عباس آرگون که به‌عنوان خزانه‌دار در هیات‌رییسه اتاق ایران قرار گرفت، گفت: انتخابات اتاق بازرگانی با حضور نماینده وزارت صمت و دبیر شورای عالی نظارت برگزار شد، اگر منع قانونی وجود داشت، در همان زمان آنها مانع برگزاری انتخابات می‌شدند. اکنون مشخص نیست این رسانه‌ها با اتکا به چه منابعی برای خود رییس جابه‌جا می‌کنند! او با اشاره به تداوم فعالیت هیات‌رییسه ادامه داد: نباید فراقانونی رفتار کرد و این انتخابات براساس آیین‌نامه شورای مجلس و آیین‌نامه شورای عالی نظارت برگزار شد. در انتخابات هیات‌رییسه اتاق بازرگانی تهران نیز شاهد حضور نماینده دولت در هیات‌رییسه هستیم و به نظر می‌رسد این تعامل باید ادامه داشته باشد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا ماده یا بند قانونی برای ابطال انتخابات اتاق وجود دارد؟ نیز توضیح می‌دهد: تا جایی که اطلاع داریم چنین امکانی وجود ندارد. آرگون درباره احتمال افزایش فشارها برای کناره‌گیری سلاح‌ورزی از ریاست اتاق ایران نیز می‌گوید: هنوز نمی‌توان درباره احتمال کنار رفتن ایشان یا سایر تغییر و تحولات اظهارنظر نهایی کرد؛ ولی تاکنون تغییری در این زمینه ایجاد نشده است.
بیانیه روابط‌عمومی اتاق ایران
روابط عمومی اتاق ایران که مسوولیت اصلی انتشار اخبار و اطلاعیه‌های رسمی اتاق ایران را بر عهده دارد،‌ نسبت به انتشار خبر کذب از سوی رسانه دولتی ایرنا موضع‌گیری کرد.
بیانیه روابط‌عمومی اتاق ایران به این شرح است: «به دنبال برگزاری انتخابات با‌شکوه و موثر هیات‌رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با حضور اکثریت قریب به اتفاق صاحبان رای، شاهد پاره‌ای بداخلاقی‌ها با هدف دخالت در امور داخلی بزرگترین نهاد مدنی بخش خصوصی کشور بوده‌ایم که این رفتار و گفتار بی‌سابقه در راستای آسیب زدن به امنیت روانی فعالان بخش خصوصی و بی‌ثبات نشان دادن اقتصاد کشور در اوج جنگ تحمیلی اقتصادی است.
در ادامه این اقدامات ضد‌ایرانی خبرگزاری ایرنا اقدام به انتشار خبر کذب و نادرستی کرد که اگر از روی جهالت و ناآگاهی نباشد قطعا در راستای پروژه تضعیف اقتصاد و سرمایه‌گذاری امن در کشور است.
با توجه به رفتار غیرحرفه‌ای این رسانه تا زمانی‌که این خبرگزاری رسما خبر جعلی خود را تکذیب و نسبت به جبران اشتباه خود اقدام نکند، ضمن تقدیر و تشکر از سایر اصحاب رسانه و به‌ویژه خبرنگاران دلسوز و سختکوش خبرگزاری ایرنا، تا اطلاع ثانوی از همکاری با این خبرگزاری معذور هستیم.»
افزایش فشارها برای کناره‌گیری سلاح‌ورزی
همزمان با ایرنا، روزنامه ایران، دیگر رسانه وابسته به دولت، نیز دیروز با تیتر «اتاق بازرگانی علیه امنیت ملی» به انتخاب سلاح‌ورزی به‌عنوان رییس اتاق ایران واکنش نشان داد.
البته از زمان شروع انتخابات اتاق این رسانه‌ها فشارهای خود را به برخی چهره‌ها آغاز کرده‌ و درصدد فرستادن گزینه‌های خود به به پارلمان بخش خصوصی بودند. البته چنین رویکردی در خود دولت هم مشاهده می‌شود. طبق ادعای برخی افراد حاضر در اتاق بازرگانی، پیش از این تحرکاتی برای حضور گزینه‌های دولتی و فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام صادق(ع) در بخش خصوصی مشاهده می‌شد. از این رو برخی چهره‌های پیشین اتاق خواه‌ناخواه از این انتخابات کنار گذاشته شدند.
اکنون نیز برکناری سلاح‌ورزی آخرین تلاش‌ها برای دولتی‌سازی بخش خصوصی است؛ حال اینکه چنین رویکردی تا چه حد موفقیت‌آمیز خواهد بود، در روزهای آینده مشخص می‌شود.

Views: 0

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطخبرگزاری مهندس در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید