خیز نوسازی با «طبقه اضافه»

به گزارش خبرگزاری مهندس  نصرالله آبادیان، شهردار منطقه ۷ در مورد وضعیت بافت فرسوده و ناپایدار این منطقه با بیان اینکه ۱۵۰۰ هکتار وسعت منطقه ۷ است که از این میان ۲۰درصد بافت فرسوده است؛ به عبارتی دیگر ۳۰۰ هکتار از مساحت این منطقه جزو بافت فرسوده است، گفت: منطقه ۷ از نظر تعداد پرونده املاک نوسازی‌شده در بافت فرسوده از میانگین شهر تهران بالاتر است به گونه‌‌‌ای که در شهر تهران میانگین صدور پرونده نوسازی در بافت فرسوده، حدود ۵۰‌درصد است اما در این منطقه میانگین نوسازی در بافت فرسوده حدود ۵۲‌درصد است یعنی به عبارتی ۵۲درصد املاک واقع در بافت فرسوده، نوسازی شده است.

وی با بیان اینکه استحضار دارید که در بافت فرسوده، مالکان از معافیت پرداخت عوارض برخوردار هستند و در طرح جدید با هدف اینکه مالکان املاک ریزدانه را تشویق به نوسازی کنند و کیفیت ساخت‌وساز بالاتر رود، اراضی زیر ۱۰۰مترمربع از ۵۰‌درصد تخفیف در پرداخت عوارض بهره‌‌‌مند هستند اما اگر مساحت پرونده‌‌‌ای به دلیل تجمیع به بیش از ۱۳۰ متر برسد کلا از پرداخت عوارض معاف است، گفت: در املاک ریزدانه منطقه ۷ نوسازی معنا نداشت چراکه عمده شهروندان این منطقه از توان مالی کافی برای نوسازی و آغاز ساخت‌وساز بهره‌‌‌مند نبودند و به دلیل آنکه در این محدوده تنها سه طبقه برای نوسازی داده می‌شد، تجمیع و استفاده از توان پیمانکاران نیز به صرفه نبود به همین دلیل نوسازی در این منطقه مانند مناطق دیگر کند شده بود.

شهردار منطقه ۷ با بیان اینکه بیشترین مشکل ما در عدم‌نوسازی در بافت فرسوده، به اراضی ریزدانه مربوط می‌شود که به دلیل آنکه مالک تنها می‌توانست سه طبقه بسازد و از آنجا که برای مالک ساخت سه طبقه غیراقتصادی بود به همین دلیل روند نوسازی کند بود، گفت: تا قبل از تیرماه سال گذشته تعداد طبقات در بافت فرسوده حداکثر سه طبقه بود که این سه طبقه به صرفه نبود اما بعد از مدتی با اخذ مصوبه‌های مختلف ساخت یک طبقه اضافی در املاک واقع در بافت فرسوده مجاز اعلام شد و شاهد رونق ساخت‌وساز در این محدوده بودیم.

آبادیان ادامه داد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۱۵۰ پروانه ساخت‌وساز در منطقه ۷ صادر شده و از این تعداد ۶۶ پرونده مربوط به ساخت‌وساز در بافت فرسوده است و این در حالی است که سال گذشته ۳۸۰ پرونده ساخت‌وساز صادر شده که از این میان حدود ۲۰۰ مورد در بافت فرسوده بود اما امسال به دلیل ساخت یک طبقه اضافی، قطعا شاهد افزایش ساخت‌وساز در بافت فرسوده خواهیم بود.

وی همچنین در مورد پروژه پارکینگ طبقاتی خیابان سمیه نیز با بیان اینکه یک قطعه زمین در خیابان سمیه به مساحت ۲۷۰۰ مترمربع که مالکیت آن متعلق به شهرداری تهران است برای احداث پارکینگ طبقاتی شناسایی شده است و مشاور این طرح انتخاب شده و سیر انتخاب پیمانکار و مجری در حال انجام است، گفت: شهروندان در محدوده خیابان سمیه با توجه به تمرکز مراکز اداری و تجاری در آن نقطه با مشکل پارکینگ مواجه هستند که پیش‌بینی ما این است که در این طرح حداقل ۵۰۰ واحد پارکینگ تامین شود. علاوه بر این، در این فضا یک فروشگاه شهروند و یک بازار میوه و تره‌بار نیز برای خدمات‌‌‌رسانی به شهروندان محله‌های بهار و امجدیه ایجاد خواهد شد.

خبری خوش برای انبوه سازان جهت مشارکت در نوسازی شهر تهران

وی در پایان خاطرنشان کرد: این طرح بزرگ بالغ بر ۱۴ طبقه است که ۵ طبقه آن منفی و ۹ طبقه روی همکف خواهد بود. شروع آن هم از امسال است و به مدت ۳۰ ماه به صورت کامل اجرا می‌شود.

شهردار منطقه ۷ با اشاره به انجام مطالعات در اجرای طرح TOD در این منطقه گفت: با سرمایه‌گذاری عظیمی که در بخش مترو در حال انجام است باید کاربری‌‌‌هایی را در اطراف مترو پیش‌بینی کنیم و همچنین نظام حمل‌ونقلی مردم را بر اساس حمل‌ونقل عمومی برنامه‌ریزی و اجرا کنیم. ما در این منطقه پروژه TOD را در محدوده خیابان شهید بهشتی، ایستگاه قدوسی و سهروردی تعریف کرده‌‌‌ایم و در کمیسیون ماده ۵ نیز توانستیم مصوبه را تصویب کرده تا از اول مرداد بتوانیم در این حدفاصل، پروانه صادر کنیم و اجرای پروژه را سرعت ببخشیم.

وی ادامه داد: در گذشته ما کمترین پیشرفت در خط ۶ مترو را در منطقه ۷ و ایستگاه‌‌‌های امام حسین (ع)، بهارشیراز و سرباز داشتیم که خوشبختانه پس از بازدید شهردار تهران از این طرح و دستورات وی توانستیم اسفند گذشته محدوده میانی واقع در منطقه ۷ را به محدوده جنوبی متصل کنیم. در حال حاضر ایستگاه‌های بهار و سرباز پیشرفت خوبی دارند و امیدوارم در آینده نزدیک شاهد افتتاح آنها باشیم که این اقدام پیشرفت بسیار زیادی در حوزه زیرساخت منطقه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تعریف طرح‌‌‌های محله‌‌‌ای در سطح شهر، زمانی که این طرح‌‌‌ها در سطح شهر و محلات اجرایی می‌شود اقتضائات ترافیکی بسیار مهمی را برای شهروندان خواهد داشت. محلات نیلوفر، دبستان، خواجه نظام، شهید قندی و بهار شب و روز متفاوتی را با یکدیگر دارند و کلونی‌های اصلی این منطقه را تشکیل می‌دهند، بنابراین برای بهسازی این محیط‌‌‌ها در آینده نزدیک تجهیز کارگاهی انجام خواهد شد و عملیاتی در راستای ارتقای فضای عمومی رخ خواهد داد. آبادیان از اجرای نهضت آسفالت از ابتدای سال خبر داد و افزود: در راستای ارائه خدمات مطلوب به شهروندان و اجرای نهضت آسفالت تاکنون ۱۱‌هزار و ۸۰۰ تن آسفالت در معابر محدوده این منطقه اجرا شد و از ابتدای سال تاکنون در ۳۴ معبر اصلی و فرعی منطقه عملیات آسفالت‌ریزی اجرا شده است.

شهردار منطقه ۷ تاکید کرد: عملیات تراش و روکش مکانیزه آسفالت، روکش دستی و لکه‌گیری آسفالت در پایان سال ادامه خواهد داشت اما تا قبل از شروع فصل سرما و نامساعد شدن شرایط جوی بخش عمده فعالیت‌ها در این حوزه به اتمام می‌رسد و حمل و پخش آسفالت به میزان ۶‌هزار و ۴۰۰ تن به صورت مکانیزه و حمل و پخش آسفالت به میزان ۵‌هزار و ۴۰۰ تن به صورت دستی و لکه‌گیری در سطح معابر منطقه اجرا شده است.