امروز: یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الأحد 27 شوال 1445 | 2024-05-05
کد خبر: 4125 |
تاریخ انتشار : ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۷ | ارسال توسط :
41 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

معاون توسعه روابط علمی و سرمایه علمی مرکز تعاملات علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، فناوران و فارغ التحصیلان ۱۰۰ دانشگاه برتر را از مخاطبان طرح پروژه جایگزین خدمت سربازی دانست و گفت: تاکنون ۳۰۰ پروپوزال ارسال شده که از ۲۵ طرح دفاع شده است.

به گزارش خبرگزاری مهندس ، سید علی حسینی امروز در حاشیه مراسم اعطای کارت پایان دوره پروژه علمی جایگزین خدمت سربازی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: از حدود ۳ سال پیش طرحی را به ستاد کل نیروهای مسلح ارائه کردیم که طبق آن طرح، پروژه جایگزین خدمت سربازی برای متخصصان و فناوران ایرانی خارج از کشور که دارای رزومه‌های ارزشمندی در حوزه‌های آکادمیک و صنعتی هستند، اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه این افراد با چالش نظام وظیفه مواجه هستند، ادامه داد: در این طرح پروژه‌ها به عنوان پروژه‌های تخصصی جایگزین خدمت محسوب می‌شوند.

حسینی ادامه داد: این مدل از چند سال پیش در بنیاد ملی نخبگان برای فارغ‌التحصیلان داخلی اجرایی می‌شده است و از سال ۱۴۰۰ ما مجوز اجرای این طرح را دریافت کردیم.

وی تصریح کرد: مخاطبین این طرح فارغ‌التحصیلان ۱۰۰ دانشگاه برتر و افراد مشغول به فعالیت در شرکت‌های فناور در لبه تکنولوژی در خارج از کشور و همچنین کارآفرین و یا مدیر عامل شرکت‌های فناور خارج از کشور هستند.

معاون توسعه روابط علمی و سرمایه علمی مرکز تعاملات علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، افزود: برای این منظور پلتفرم کانکت با هدف برقراری ارتباط بین متخصصان ایرانی با شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و دانشگاه‌ها ایجاد شده است و مخاطبان این طرح می‌توانند رزومه و پروپوزال‌های خود را که می‌خواهند در ایران اجرایی کنند، در این پلتفرم بازگذاری کنند.

وی افزود: طرح‌های ارسال شده در کارگروه معاونت بررسی می‌شود و در صورت تایید با همکاری ستاد کل این پروژه‌ها، تعریف و از زمان تعریف پروژه این افراد از نظام وظیفه معاف می‌شوند.

به گفته وی مدت زمان پروژه ۱۲ تا ۲۴ ماه بوده و این افراد باید ۳ گزارش از فرآیند پیشرفت پروژه ارائه دهند و بعد از آنکه از پروژه دفاع کردند و تایید شد، کارت پایان دوره پروژه علمی جایگزین خدمت سربازی دریافت می‌کنند.

حسینی خاطرنشان کرد: امروز در این مراسم ۵ کارت صادر شد. از یکسال گذشته تاکنون حدود ۳۰۰ طرح تایید شده و این افراد از میان فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های برتر دنیا هستند و رزومه‌های ارزشمندی دارند. از این ۳۰۰ پروژه ارسالی، از ۲۵ پروژه دفاع شد که در مرحله چاپ کارت قرار دارند و از این تعداد ۵ کارت صادر و امروز به افراد اعطا شد.

حسینی در خصوص دانشگاه‌های همکار در این پروژه، گفت: ۲۰ دانشگاه اول ایران در رشته‌های فنی مهندسی، پزشکی و مدیریت اقتصاد و همچنین هولدینگ‌های دانش‌بنیان یعنی شرکت‌هایی که دارای بخش تحقیق و توسعه هستند و می‌توانند میزبان این پروژه‌ها در داخل و انتقال تکنولوژی باشند، به عنوان همکار طرح معرفی شدند. این طرح پروژه تخصصی جایگزین خدمت سربازی است و نباید این تلقی نشود که این افراد معاف از سربازی می‌شوند.

این مقام مسؤول معاونت علمی ریاست جمهوری درباره اولویت‌ها و حوزه‌های مشمول این طرح، گفت: این طرح حداقل در ۱۰ حوزه پیشران مانند هوش مصنوعی، بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، اقتصاد، سلول‌های بنیادی، علوم شناختی، کشاورزی و سایر حوزه‌های اولویت دار کشور که نیاز کشور را مرتفع کنند، تعریف شده است.

Views: 0

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطخبرگزاری مهندس در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید